nyheter
Transportstyrelsen beordrades att inte vara neutral i Teslakonflikten
Blockaden på Postnord hindrar Tesla från att få Transportstyrelsens registreringsskyltar till nya bilar. Norrköpings tingsrätt beslutade på måndagen att Tesla måste få hämta skyltarna själva. Därmed riktas ljuset mot frågan hur neutral staten ska vara vid en arbetskonflikt.
Teslakoncernens svenska bolag TM Sweden har stämt både Transportstyrelsen
och Postnord. Frågan gäller de registreringsskyltar som Transportstyrelsen
utfärdar och som Postnord levererar. Fackförbunden Seko och ST har vidtagit
sympatiåtgärd i form av blockad på Postnord mot hantering av försändelser till Tesla som ett stöd för IF Metall. Det mest akuta som fastnar hos Postnord på grund av
blockaden tycks vara registreringsskyltar. Lag&Avtal har sökt Tesla för en
intervju, men utan att få svar.
På måndagen fattade Norrköpings tingsrätt snabbt ett interimistiskt beslut om så kallad säkerhetsåtgärd, detta utan att motparten, Transportstyrelsen, hade blivit hörd. Tingsrätten har som utgångspunkt en förordning som säger att Transportstyrelsen ska tillhandahålla registreringsskyltar. Vidare anser tingsrätten att Tesla och dess kunder riskerar att lida ”beaktansvärd skada” om de inte får skyltarna. Under tiden tvisten prövas ska därför Transportstyrelsen ordna så att Tesla på egen hand kan hämta skyltarna hos det företag i Danderyd som står för tillverkningen.
Senast inom sju dagar ska Transportstyrelsen, som alltså inte fått yttra sig, samtycka till att Tesla kan hämta registreringsskyltarna hos tillverkaren, annars riskerar myndigheten att vitesbeläggas med en miljon kronor. Tingsrättens beslut kan överklagas till hovrätten.
På tisdagen fattade Solna tingsrätt beslut i tvisten mellan Tesla och Postnord. Tingsrätten gör en annan bedömning än Norrköpings tingsrätt. Kraven är inte uppfyllda för interimistiskt beslut om säkerhetsåtgärd utan motpartens hörande, resonerar Solna tingsrätt. I stället får Postnord tre dagar att inkomma med yttrande.
På IF Metalls förbundskontor säger avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä att fackförbundet förväntar sig att staten förhåller sig neutral i konflikten. I det lägger han även att ingen myndighet ändrar på de rutiner som de själva har fattat beslut om tidigare, exempelvis Transportstyrelsens hantering av registreringsskyltarna. De rutinerna innebär att skylttillverkaren inte har en egen kundmottagning utan överlämnar alla skyltar till Postnord för vidare befordran.
– Vår inställning är bara att myndigheterna förhåller sig neutralt. Det är mitt i en pågående konflikt och det innebär helt enkelt att staten inte ändrar på saker och ting till någondera partens fördel.
Veli-Pekka Säikkälä säger att fackförbundets jurister tittar närmare på frågan. Statens eventuella neutralitet vid en arbetskonflikt, som äger rum som en följd av grundlagsstadgade rättigheter, är inget som någondera tingsrätten nämner i sina beslut.
Det finns visserligen en tradition att staten står neutral vid konflikter mellan arbetsgivare och arbetstagare men det finns egentligen bara en lag på det temat, säger Professor Birgitta Nyström vid Lunds universitet.
– Det är lagen om begränsning av samhällsstöd vid arbetskonflikt och den har inte direkt bärighet på den här situationen.
Men förarbetena till lagen upprepar gång på gång att "grundsatsen gällt i vårt land att samhället skall stå neutralt vid konflikt mellan arbetsgivare och arbetstagare".
Att Tesla drabbas av skada till följd av blockaden på Postnord, så som Norrköpings tingsrätt observerar, är inte att undra på, menar Birgitta Nyström.
– Det är ju själva meningen med stridsåtgärden, säger hon.
Fackförbundet ST, som alltså är ett av facken som vidtar sympatiåtgärder till stöd för IF Metall, kommenterade tingsrättsbesluten på tisdagen. ST anser att om Tesla vill ha prövat huruvida Postnord agerar korrekt bör företaget vända sig till Post- och telestyrelsen som är tillståndsmyndighet för Postnords postverksamhet.
Vidare hävdar ST att beslutet som Norrköpings tingsrätt utfärdat bryter mot flera lagar eftersom det innebär att Transportstyrelsen tvingas delegera sin myndighetsutövning till ett privat företag, skylttillverkaren i Danderyd.
"Det finns inget lagstöd för att Transportstyrelsen ska tvingas delegera den myndighetsutövningen till ett företag, bara för att ett stort amerikanskt multinationellt bolag vill ha det så. Det interimistiska beslutet i Norrköpings tingsrätt kan därför ifrågasättas", kommenterar ST:s förhandlingschef Åsa Erba Stenhammar i ett pressmeddelande.