nyheter

Teslastrejken har pågått i 200 dagar

IF Metall började strejka 27 oktober eftersom Tesla inte vill teckna kollektivavtal. Arkivbild.

Idag har Teslakonflikten pågått i 200 dagar. Det är en osedvanligt utdragen strejk. Allt kan tyckas stillastående i fastlåst läge. Men små rörelser pågår hela tiden.

Publicerad Senast uppdaterad

IF Metall inledde den primära strejken mot Teslas svenska dotterbolag TM Sweden AB den 27 oktober. Därefter har sympatiåtgärder från andra fackförbund tillkommit fortlöpande. Idag, den 14 maj, har konflikten pågått i 200 dagar. Det är mer än dubbelt så länge som det ofta anförda jämförelseobjektet Toys ”R” Us 1995. Den konflikten handlade om samma sak, kollektivavtalstecknande, och pågick i 92 dagar. En annan utdragen strejk som ibland förs på tal är Metallstrejken 1945 som varade i fem månader. Den konflikten var dock betydligt mer omfattande, den pågick i hela verkstadsindustrin och handlade bland annat om löner inom ramen för förbundsförhandlingar.

Man kan lätt få intrycket att Teslakonflikten är stillastående. Men det händer en hel del, kan man konstatera, bara genom att titta på den senaste tidens nyheter.

Konflikten utvidgas. Idag kom ett nytt sympativarsel från Seko, det tredje från fackförbundet. Återigen siktar Seko på att täppa till möjligheter för Transportstyrelsen att leverera registreringsskyltar till TM Sweden AB. Varslet namnger fem c/o-adresser som Tesla registrerat hos myndigheten. Varslet riktar sig till  Postnord och CityMail som Transportstyrelsen har avtal med för sina försändelser.

Nyligen varslade Unionen om sympatiblockad mot besiktning av fordonslyftar och andra besiktningspliktiga anordningar. Blockaden, som inleds idag, kan komma att påverka Teslaverkstädernas möjligheter att använda nödvändig utrustning.

Ytterligare några arbetare på Teslas Malmöverkstad har anslutit sig till IF Metalls strejk.

Konflikten krymper. IF Metall drog tillbaka sin blockad på Hydro Extrusions i Vetlanda den 1 maj eftersom företaget inte längre levererar fordonsdetaljer till den Tyska Teslafabriken Gigafactory. 

Konflikten biter. Inskeppning av stora mängder nybyggda teslor hindras av hamnblockaden som upprätthålls av Transportfacken i hela Norden. Därmed behöver alla nya bilar köras med lastbilstrailer. Sekos sympatiblockad mot anläggning av Teslas laddstationer hejdar Teslas utbyggnad av infrastruktur. Därmed kan inte en nybyggd laddhållplats längs E4:an i Ljungby driftsättas. Elektrikerna hos nätägaren Ljungby energi är medlemmar i Seko och kommer inte att dra fram elkablar.

Konflikten biter tillbaka. Nyss nämnda Hydro Extrusions har sagt upp 19 arbetstagare med hänvisning till förlorade intäkter på grund av IF Metalls blockad. Produktionen ska ha flyttats till USA och Kina, enligt verkstadsklubbens ordförande.

Politiken tar initiativ. Vänsterpartiet beslutade på sin kongress i början av maj att verka för en ”Lex Tesla”. Förslaget syftar till att göra det förbjudet att genomföra strejkbryteri genom utstationering inom EU.

Läs mer: