nyheter

Teslastrejken: ”Det funkar inte fullt ut men vi är beredda att fortsätta”

Avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä leder IF Metalls konflikt mot TM Sweden, svenska Tesla.

Teslakonflikten är den näst längsta arbetskonflikten sedan Metallstrejken 1945. Den funkar inte fullt ut men IF Metall är beredda att fortsätta, säger Veli-Pekka Säikkälä.

Publicerad Senast uppdaterad

Idag, onsdag, kom nyheten att IF Metall kommer tillåta att vissa extra svårt skadade Teslabilar kan få repareras till körbart skick. Det konfliktande fackförbundet öppnar upp ett fönster mellan 19 februari och 30 april. Lag&Avtal ringde upp IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Varför bara en tillfällig dispens?

– Nu har konflikten pågått så länge och en del bilar har stått sedan konflikten började. De ägarna drabbas orimligt hårt, man behöver ju sin bil för att ta sig till jobbet och så. Då har vi lyssnat på det.

Men varför inte införa ett permanent undantag för krockade, okörbara bilar?

– Eftersom vi inte ser att det här är över inom kort så pyser vi ut lite på det här sättet. Det blir en signal att efter den 30 april bör verkstäderna inte köpa in dyra reservdelar som de inte kan debitera för. Det blir också en signal till folk att om de funderar på att byta bil så kommer det förmodligen under en lång period vara väldigt svårt att få den reparerad. Det bör man kalkylera med när man köper en bil.

Räknar IF Metall med att konflikten kan bli utdragen?

– Det har ju hållit på länge nu och jag ser ingen lösning den närmaste tiden. Hade vi sett det så hade de här bilarna kunnat stå på verkstäderna en period till. Det är redan den längsta konflikten sedan andra världskriget.

Vilken är den längsta?

– Metallstrejken 1945 höll på i fem månader. Den här är den näst längsta. Signalen är att vi är beredda att fortsätta.

Vilka är de viktigaste orsakerna till att konflikten blivit så utdragen?

– Att Tesla av principiella skäl inte vill teckna kollektivavtal. Det är det som är problemet.

Men ni strejkar ju på TM Sweden, sympatiblockerar på andra verkstäder samt får sympatiåtgärder från nio andra fackförbund. Funkar det inte?

– Nej, det funkar inte fullt ut. Men vi vet att de har det besvärligt. Jag har fått höra att Tesla ringer runt till en massa verkstäder och försöker få dem att bryta blockaden, jag har också hört att de ringer runt till verkstäder som inte finns i branschen och frågar om de kan börja laga Teslabilar. Och jag vet att det är besvärligt för dem att de inte kan importera 800 till 1 200 bilar med båt utan måste använda trailer. Men de har valt att ha den olägenheten hellre än att skriva på ett avtal. Då gäller det att vara uthållig och fortsätta med det här, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Läs mer: