krönika
Sagan om den omtalade verkstaden
I tomtens verkstad skräms dockor med spindlar för att underlätta hårpermanenten. I Teslas verkstad skräms de anställda med osanna påståenden om vad som gäller för deras anställningsvillkor, skriver advokaten Jenny Lundberg som hittar likheter och skillnader mellan tomtens och Teslas verkstäder.
Långt upp i norr, i ett land känt för bland annat sitt norrsken och sina renar, ligger en verkstad. Den som bestämmer över verkstaden är mytomspunnen, något av en legend och omgiven av skrönor – en del så häpnadsväckande att många tvivlat på om han ens finns på riktigt. Han är inflytelserik, mottagare av enormt många privata meddelanden och inte rädd för att vara tydlig med vem han tycker varit snäll och inte. Verkstaden har ett förhållandevis stort antal anställda, i huvudsak män. På senare tid har verkstaden fått ta emot en hel del krav och önskemål från omvärlden. Verkstaden saknar kollektivavtal.
Någonstans här upphör likheterna mellan Teslas och tomtens verkstad. I tomtens verkstad skräms dockor med spindlar för att underlätta hårpermanenten. I Teslas verkstad skräms de anställda med osanna påståenden om vad som gäller för deras anställningsvillkor.
”Utan kollektivavtal kan arbetsgivaren ensidigt ta bort förmåner eller försämra löner och arbetsvillkor, över en natt.” skriver IF Metall på sin hemsida.
Även på flera andra håll har röster höjts som gör gällande att kollektivavtalslösa arbetsgivare får göra precis som de vill. Det stämmer inte. Företag som genom anställningsavtal lovat sina anställda lön på viss nivå och andra anställningsvillkor kan inte hur som helst ensidigt ändra dessa. Det vet IF Metall också.
Den fantastiska schackrutiga målarfärg som nissarna målar med i tomtens verkstad är svart och vit. Det är inte verkligheten. Många företag har schyssta villkor för sina anställda utan att ha kollektivavtal. Den debatt som nu pågår är dessutom i huvudsak inriktad på just de enskilda anställningsvillkoren. Att företag ska konkurrera på samma villkor och att lönedumpning ska motverkas. Det är en viktig aspekt.
Men en stor anledning till att bolag kan vilja bedriva sin verksamhet utan kollektivavtal är förhandlingsskyldigheten. Med kollektivavtal följer nämligen en skyldighet att inför en större verksamhetsförändring först förhandla med det kollektivavtalsbärande facket. Det minskar självständigheten, flexibiliteten och gör i viss mån beslutsfattandet mer trögrörligt. Vad som anses utgöra en större verksamhetsförändring är inte heller en exakt vetenskap eller tydligt definierat. Så framför allt ökar närvaron av ett kollektivavtal fackens inflytande på arbetsplatsen, även i frågor som inte har med anställningsvillkor att göra. Den vinkeln saknar jag också i den pågående debatten.
Undertecknad är inte en kollektivavtalsmotståndare, inte heller emot varken lagliga strejker eller skäliga sympatiåtgärder. Däremot en stark förespråkare för såväl schyssta anställningsvillkor som schyssta debatter. Ärliga, öppna och nyanserade debatter. Upprätthållandet av den svenska modellen kan inte bygga på att ena sidan oemotsagd gör medvetet felaktiga påståenden. Det gynnar varken anställda eller arbetsgivare.
Med det sagt finner jag i vintermörkret tröst i att Transportstyrelsen, såvitt jag vet, inte kräver att slädar utrustas med registreringsskyltar och att årets julklappar därför förhoppningsvis kommer att levereras i tid. Merry X (ja, pun intended, det var oundvikligt) -mas allihop!
Läs mer: