Nyheter
Psykologen: Säg aldrig upp någon på en fredag
Psykologi. Att säga upp en person är bland det svåraste en chef kan göra. Att beslutet är välgrundat och beskedet lämnas på rätta grunder och på ett sätt som är juridiskt korrekt minskar risken för en framtida tvist. Men lika viktigt är hur beskedet lämnas. Här ger psykologen Sara Henrysson sina bästa råd.
– Det allra viktigaste att tänka på när man ska lämna ett uppsägningsbesked är att vara tydlig. Linda aldrig in. Det säger psykologen Sara Henrysson Eidvall, som bland annat håller kurser i hur man gör schysta avslut.
Hon säger att det är vanligt att nervösa chefer skjuter på samtalen och väljer att linda in sina besked, till exempel genom att börja med att säga något snällt och sedan fortsätta med ett men. Det är naturligt, eftersom det är jobbigt att lämna obehagliga besked.
– Tyvärr funkar det inte alls. Folk är inte dumma i huvudet, utan fattar snabbt och chefen tappar i trovärdighet. I sämsta fall går budskapet inte ens fram.
Många chefer babblar lätt på när de är nervösa, speciellt om motparten är tyst. Därför råder Sara Henrysson Eidvall dem att prata igenom samtalet med en kollega i förväg.
– En del är också mer upptagna av vad de själva ska säga än av mottagarens behov, speciellt om de är stressade eller har sovit dåligt. Det man vill är att mottagaren ska förstå budskapet och ha bibehållen respekt. I den bästa av världar kan man mötas igen, i andra roller.
Det är också viktigt att chefen är lojal med verksamheten, även i de fall hen inte vill bli av med sin medarbetare.
– Det går inte att skylla på sin egen chef. Här gäller det att ta sitt ansvar hur jobbigt det än är. Och en chef med integritet tar själv det svåra samtalet. Att skicka fram hr-chefen ger dålig smak hos mottagaren. Att vara två mot en under samtalet innebär också en onödig maktobalans. Då är det bättre att hänvisa till hr efteråt.
Det är i sådana här lägen som arbetsgivarvarumärket prövas, säger Sara Henrysson Eidvall. Den som är uppsagd kommer att dela med sig av sina upplevelser och känslor på sociala medier. Och allt fler spelar in samtal med mobilen, något de har rätt till utan att fråga om lov.
Det är också viktigt att säkerställa att budskapet verkligen har gått fram.
– Ställ en öppen fråga om vad medarbetaren har hört och tagit med sig. Och om tiden finns så återkom gärna efter en vecka, när hen har fått smälta beskedet. Få kan formulera sig efter ett smärtsamt besked, utan behöver lugna sig och få tillgång till sig själva.
När det gäller uppsägningar av personliga skäl bör man fokusera på vad folk gör, inte på hur de är.
– Det senare tar hårdare och medarbetaren blir mindre benägen att ändra sig. Det handlar om identitet och svaret kan bli ”Sån här är jag”. Då kan man svara ”Okej, du får vara hur som helst, men du kan inte bete dig hur som helst”. Och ge aldrig råd oombedd, det triggar bara motstånd.
Och till sist det klassiska rådet: Säg aldrig upp medarbetare på en fredag.
– Då lämnar man folk i ett vakuum över helgen. De kan inte ställa frågor eller prata med facket eller kolleger. Ändå sker uppsägningar fortfarande oftast på fredagar, säger Sara Henrysson Eidvall.