Nyheter
Krav på begränsningar av sympatiåtgärder efter hamnblockad
Ett fartyg som enligt facket har lastats av strejkbrytare i Portugal har försatts i blockad av Hamnarbetarförbundet. Konflikten i Göteborgs hamn stöds inte av Transport och arbetsgivarna kräver åter igen begränsningar av sympatiåtgärder.
I går kväll lämnade fartyget Wes Gesa Åhus hamn i Danmark utan att hamnarbetarna lastat av en enda container. När det anlöpte Göteborgs hamn hade det fristående facket Hamnarbetarförbundet försatt fartyget i blockad som sympatiåtgärder med det portugisiska förbundet SEAL.
Fartyget har ändå kunnat lossas i containerhamnen genom att arbetsgivarna APM Terminals anlitat inhyrd oorganiserad arbetskraft som jobbat tillsammans med medlemmar i LO-förbundet Transport.
– Sedan i höstas har det portugisiska förbundet haft en vanlig konflikt kring kollektivavtalet. Hamnarbetarna har bland annat inte fått avtalade löneökningar, säger Erik Helgeson i Hamnarbetarförbundet.
Den portugisiske arbetsgivarna hade dessutom gjort sig av med den så kallade blixten, extrainkallad personal som arbetar när det behövs. Omkring 150 medlemmar i facket blev arbetslösa, enligt Erik Helgesons beskrivning.
Under mars och april när Portugal var nedstängt under coronapandemin och inga stridsåtgärder fick förekomma rekryterade och utbildade arbetsgivaren ny personal. Den tog över arbetet när både hamnverksamheten och fackets strejk återstartade i maj, förklarar Erik Helgeson.
– Om inte de portugisiska arbetsgivarna hade kunnat utnyttja coronasituationen hade man inte haft strejkbrytare som lastade det här fartyget. Det är extremt cyniskt att utnyttja en internationell kris till att försöka slå undan kollektivavtalet och sin egen arbetsstyrka.
På Transportföretagen är man mycket kritisk till sympatiåtgärden.
– Det är ett sällsynt illa valt tillfälle att lägga ytterligare börda på näringslivet under coronapandemin, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.
Organisationen vill antingen se en begränsning mot internationella sympatiåtgärder eller en proportionalitetsprincip, enligt Marcus Dahlsten.
– Man skulle pröva vilken påverkan denna åtgärd rimligen kan ha. Står skadan som uppstår i Sverige i proportion till vad man vill uppnå i Portugal och kan den få till följd att konflikten i Portugal blir löst.
Han ser det som ett fel i arbetsmarknadsmodellen när facket kan tillgripa sympatiåtgärder med anledning av en konflikt i Portugal som svenska arbetsgivare inte har någon inverkan på.
Ytterligare en dimension i hamnkonflikten finns mellan facken. Hamnarbetarförbundet är medlem i International Dockworkers Council, IDC, som står långt till vänster och som förmedlat hemställan om sympatiåtgärder.
Transport är medlem i de betydligt större Internationella transportfacket, ITF, och Europeiska transportfacket, ETF. Genom dessa organisationer har förbundet ställt frågor om konflikten.
– Både IDC och SEAL har hittills varit ovilliga att besvara våra frågor. Så länge vi inte kan få tydliga svar kan vi inte heller sätta in sympatiåtgärder, skriver Transport på sin Facebooksida.