Nyheter
Vd:n i rätten: Medias fel att anställda begick självmord
MOBBNING. Det var mediernas fel att anställda vid France Télécom tog livet av sig, säger förre vd:n vid mobbning-rättegången i Paris. Men en yrkesinspektör hävdar att direktörerna visste att de utsatte personalen för risker.
Den ovanliga rättegången är nu inne på sin andra vecka. För första gången någonsin utsätts alltså managementmetoderna hos ett stort franskt företag för en rättslig prövning.
France Télécom (numera Orange) och sju före detta direktörer är åtalade för att ha skapat ett företagsklimat, som ledde till flera självmord, självmordsförsök och depressioner bland de anställda för ett tiotal år sedan. Enligt facken var direktörernas mål att pressa anställda till att självmant lämna sina jobb, för att minska arbetsstyrkan med 22 000 personer.
En av de första som har hörts i rättssalen är den 77-årige förre vd:n Didier Lombard, civilingenjör och vd för France Télécom mellan 2005 och 2010, alltså efter att franska staten hade blivit minoritetsägare. Han förklarar att en omstrukturering var nödvändig på grund av höga skulder, aggressiva konkurrenter och den snabba tekniska utvecklingen.
– Jag vill uttrycka den djupa sorg, som jag alltid kommer att känna för dem som inte stod ut med förändringen, sa han i rättssalen enligt tidningen Le Monde.
Men han avsäger sig ansvaret för att personalen mådde dåligt, och hävdar istället att förändringen av företaget var en succé, eftersom France Télécom år 2009 ”återigen fanns bland världens stora operatörer”.
Det var mediernas fel att personer tog livet av sig, hävdar han. Det var ett mediedrev under sommaren 2009 som gjorde att personalen berövades lyckan av att företaget återigen stod på stadiga fötter.
– Varje dag hörde de i medierna att det var förfärligt att arbeta hos France Télécom.
Enligt Didier Lombard berodde också självmorden på ”smittoeffekten”. Anställda skulle ha härmat varandra genom att ta livet av sig.
Påståendet avvisas av flera vittnen.
Christian Baudelog, sociolog specialiserad på psykisk arbetsmiljö, säger att människor inte imiterar andras självmord.
– De tar livet av sig för att de själva känner ett lidande, och föredrar döden framför livet, sa han i rätten enligt Le Monde.
Yrkesinspektören Sylvie Catala var en av de första som slog larm om den dåliga stämningen på France Télécom. Hon säger att ett problem för företagsledningen var att en hög andel av löntagarna hade status som ”statsanställda”, och därför inte kunde sägas upp. Det fanns ingen plan där det stod svart på vitt att de skulle mobbas. Men enligt Sylvie Catala var det vad som skedde i praktiken, när till exempel anställda kunde få en flod av e-postmeddelanden där de uppmanades att byta jobb. Hon hävdar att arbetsgivaren var väl medveten om att personalen utsattes för risker.
Ett annat vittne, psykiatern Christophe Dejours, säger att arbetsgivaren France förstörde ett fungerande kollektiv, genom att börja bedöma varje anställd individuellt. Många led också av att de skulle utföra arbetsuppgifter som de uppfattade som moraliskt förkastliga. Personer som hade arbetat ute på fältet placerades i call-center, och skulle övertyga kunder att köpa tjänster.
– Det gick stick i stäv med deras tidigare roll i ett public service-företag, sa Christophe Dejours under rättegången.
Prövningen av direktörernas eventuella ansvar för personalens lidande är långt ifrån över. Rättegången mot France Télécom ska pågå i ytterligare två månader.
Anna Trenning-Himmelsbach är frilansjournalist Frankrike