Nyheter
Våga lyssna på ”de besvärliga” – och väx
Besvärliga människor behövs: – Utan dem sker ingen utveckling. Men chefer måste våga ta reda på vad som ligger bakom, säger arbetslivskonsulten Åsa Lundquist Coey.
När vi upplever en människa som jobbig vill vi helst ignorera henne och ducka för den uppseglande konflikten.
Helt fel, säger Åsa Lundquist Coey.
– Du ska ta tag i människan och ta reda på omständigheterna. Vad är det som gör att hon uppför sig sådär? Upplever hon orättvisor, hot, maktlöshet? Människor vill inte betraktas som besvärliga. Visst finns det de som obstruerar, men det är otroligt sällsynt.
De ”besvärliga” människorna behövs, säger Åsa Lundquist Coey.
– Om det besvärliga tystas i organisationen växer det i det fördolda. Men om det hanteras som en naturlig del av samarbetet så kommer nya tankar att födas hos alla. Utvecklingspotentialen finns just i dissonansen.
Åsa Lundquist Coey arbetar med chefsutveckling och konflikthantering i konsultföretaget Cfol – Centre for Outstanding Leadership. Hon kallas in när det behövs en utomstående som kan neutralisera surnade relationer i arbetsgruppen.
Vi vill gärna att det ska vara harmoniskt och konfliktfritt i en grupp. Men störningar är normala, för att inte säga nödvändiga, enligt Åsa Lundquist Coey.
– Vi är i obalans 90 procent av vår tid, sådant är bara livet. Och tur är det, för när ett system i naturen kommer i balans går”Samtala dig ur den besvärliga situationen” det i nekros, det vill säga dör.
Hon finner det problematiskt att många chefer saknar metoder för att ta itu med jobbiga relationer.
– I stället skickar cheferna dem motvalls till företagshälsovården, som sjukskriver dem för stress. Sedan kommer de tillbaka och arbetstränar och så blir det samma sak igen.
Åsa Lundquist Coey håller på med en doktorsavhandling vid universitetet i Hertfordshire i ämnet Management and Complexity. Den handlar om just krocken mellan idén om en idealisk verklighet och människans oförutsägbarhet.
– Som chef måste du bära den spänningen. Idealiseringar behövs, man behöver till exempel planera för framtiden. Men viktigast är förmågan att improvisera, eftersom vi befinner oss i ständig förändring.
Varför uppstår konflikter?
– Mycket handlar om att vi har en väldigt kraftfull förbättringsideologi. Våra strategier och verksamhetsplaner skulle fungera till 100 procent om inte folk fanns.
Men alla passar inte in i idealmönstret och då uppstår irritation för att vi inte klarar av det.
– Det är därför folk går sönder.