Avtalsrörelsen
Transport fortsätter strida för krontal
Transport varslar om strejk för bevakningsanställda och vägrar att ändra någonting i avtalet. <br>-Vi har kämpat så hårt för att få in olika saker i dem, säger Lars Lindgren, förbundsordförande för Transport i ett uttalande.
Transport överlämnade igår ett utökat varsel i förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för bevaknings- och säkerhetspersonal. Dagen efter är Lars Lindgren lika stridbar. Transport kräver krontalspåslag i stället för procenthöjning för dem som tjänar under 25 000 kronor i månaden. Det innebär 1 740 kronor på tre år. Kommunal fick nyligen igenom en generell löneökning på 1700 kronor på 37 månader.
- Men vi kräver 1 740 kronor på 36 månader och vägrar förändra något i avtalen. Vi har kämpat så mycket för att få in olika saker i dem och plockar inte ut dem bara för att arbetsgivarna har en doktrin om att det ska vara procenttal, säger Lars Lindgren.
I bevakningsavtalet ligger genomsnittslönen på 23 340 kronor.
- Det är klart att alla förbund som ligger under 25 000 kronor får en högre procentsats än märket på 6,8 procent. Och det är där striden egentligen står. Vi sitter i LO:s styrelse och gör våra modeller och sedan gör Svenskt Näringsliv sin egen. Vilken modell ska egentligen gälla? frågar sig Lars Lindgren.
Richard Orgård, förhandlare på Almega, konstaterar att Transport har erbjudits liknande löneökningar som de LO-förbund som redan har tecknat sina avtal fått inom kostnadsramen 6,8 procent.
- Men Transport kräver mer än vad märket är satt till. Det skulle innebära höga löneökningar i procent, vilket vi inte kan ställa upp på. Vi kan inte gå med på högre kostnadsökningar än andra på svensk arbetsmarknad får, säger han.
Richard Orgård understryker att om Transport kräver högre krontal måste detta ändå rymmas inom märket.
- Då får man betala med någonting annat, säger han.
Tills vidare gäller fortsatt blockad mot mer- och övertidsarbete, stopp för nyanställningar och stopp för inhyrning av personal.