Avtalsrörelsen

Tågstrejken är över

Både Seko och Almega sa under onsdagskvällen ja till medlarnas bud. Budet innehöll en höjning av timanställdas löner.

Publicerad

– Uppgörelsen innebär ett genombrott när det gäller att stoppa missbruket av deltider och timanställningar på den svenska arbetsmarknaden, säger Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson i ett pressmeddelande.

Han beskriver uppgörelsen som en "historisk seger för fackföreningsrörelsen". Almega är å sin sida missnöjda, trots att budet inte ledde fram till några begränsningar i att nyttja timanställda - mer än den rent ekonomiska som lönehöjningen innebär.

– Det blev ett avtal med höga löneökningar för de timanställda men det betalas genom att de fastanställda avstår delar av sin löneökning, säger Almegas förhandlingschef Beata Hammarskiöld i ett pressmeddelande.

Sammanfattning av uppgörelsen

Avtalsuppgörelsen i korthet:

  • Alla timanställdas löner på hela avtalsområdet höjs från ingångslön till genomsnittlig lön för respektive yrkesgrupp.
  • Grundanställningsformen på avtalsområdet ska vara tillsvidareanställning på heltid.

 

Avtalsuppgörelsen för Veolia/Öresundståg i korthet:

  • Deltidsanställningarna begränsas till 5 procent av antalet produktionstimmar.
  • Timanställningarna begränsas till 5 procent av antalet produktionstimmar.
  • Seko och Veolia ska ta fram gemensamma verktyg för att uppnå högsta möjliga effektivitet i scheman.

 

Källa: Seko