Nyheter

Så ger du råd utan att låta som en besserwisser

Foto: Alamy

Verkar kollegorna inte vilja ta emot dina kloka förslag? Det beror sannolikt på att de ser dig som arbetsplatsens besserwisser. Här är tips kring hur du ändrar deras uppfattning – och öppnar upp för din viktiga input.

Publicerad

Du sitter på kunskap, erfarenhet och självsäkerhet. Dessutom har få på arbetsplatsen samma förmåga till överblick och helhetsperspektiv. Men ändå verkar kollegorna undvika dina goda råd.

Blir du sällan inbjuden till grupparbeten? Kan du se hur folk rullar med ögonen när du ger din input – detta trots att du presenterar solida fakta? Det kan bero på att kollegorna uppfattar dig som företagets besserwisser.

Att bli sågad när man har rätt känns jobbigt, men tyvärr värderas inte alltid den bästa lösningen högst. Dagens sociala dynamik kräver att alla ska få känna att de är duktiga – och att de ”har rätt”. Det gäller även dina mindre talangfulla kollegor.

Förhållningssättet kan verka idiotiskt, men det är kontraproduktivt att kämpa emot den rådande kulturen. Samtidigt kan du inte ge upp, för din kunskap behövs. Och det finns sätt som man kan få igenom sin input utan att uppfattas som en intellektuell översittare. Här är tre tips.

Ha tålamod

När du delar med dig av starka åsikter så riskerar dina idéer att överskugga all input från de övriga i teamet. Då blir de hänvisade till att bygga vidare på dina uppslag – eller också hade de kommit till liknande slutsatser, som nu har blivit meningslösa att lägga fram.

Det finns en överhängande risk för att gruppen uppfattar det som att du struntar i deras åsikter. Här måste du sätta ditt ego i baksätet och ta ett kliv tillbaka. Om du inte klarar av detta så är du sannolikt värdig titeln besserwisser.

Var öppen för frågor

Ledaren för ett grupparbete är den första och sista som öppnar munnen på mötet. Även om rollen inte är solklar så ska du inte ta på dig ledartröjan. Påstådda besserwissers tar lämpligen en plats längre bak i kön.

Det finns två sätt att presentera en idé och sedan be om feedback. Det första är att man följer upp sin utläggning med den här frasen: ”Alla kan väl ändå hålla med om att det här är den bästa strategin?”. Formuleringen innehåller förvisso en fråga, men alla vet att det förväntade svaret är ett ”ja” som sätter punkt för diskussionen.

Lyhördhet är det enda som kan förändra kollegornas bild av dig. Säg istället, ”jag är nyfiken på vad ni har för synpunkter”. Det lämnar utrymme för dem att bidra.

Var en teamspelare

Att få stämpeln som en översittare behöver inte bara handla om en överlägsen förståelse. Det kan vara kombinationen med ditt arroganta beteende som får arbetskamraterna att se rött. Visst är det bra att vara ambitiös och vilja det bästa för företaget, men det är kanske inte nödvändigt att ”gå segrande” ur varje sammankomst.

Det är ett misstag att låta kollegorna känna sig som menlösa drönare i sammanhanget – då kommer de motarbeta dig. Hur ofta backar du ned de gånger som valet av ditt förslag egentligen inte är avgörande? Och när gav du senast någon annan bekräftelse på att deras idé var bra? Istället för att leta luckor i andras argument – utmana dig själv att hitta de saker som är bra och ge positiv feedback på detta.