Avtalsrörelsen
Piloterna oförstående inför arbetsgivarens påstående
EFTER STREJKEN. Att Transportföretagens vd Mattias Dahl räknat ut att piloternas krav kostade fem gånger märket får stå för honom. Det menar Svensk Pilotförenings förhandlingschef Tommy Larsson.
(Uppdaterad) Vad SAS-piloterna hade krävt var 3,5 procent i löneökningar, de ville ha tillbaka lite av de lönesänkningar de gått med på tidigare. Tommy Larsson talar om en 20-procentig löneförlust.
Mattias Dahl sa i förra veckan till Lag & Avtal att arbetsgivarna inte kunde gå med på kostnadsökningar som är fem gånger märket. Flygarbetsgivarna hade erbjudit löneökningar i nivå med märket som pilotfacket har avvisat.
- Vi kan inte lägga oss platt för piloternas krav, sa han då.
Det avtal parterna kom överens om sent förra tisdagen innebär löneökningar på märket. Det innebär också att facket fick igenom sina krav på att alla SAS-piloter i stället för två skulle ha en och samma löneskala, vilket enligt Tommy Larsson var en stor framgång. Övriga avtalskrav som ett tydligare avtal och reglering av inhyrning fick facket inte igenom.
Hur ser löneskalan ut nu?
- Alla piloter i Sverige har tarifflöner. På SAS avtalsområde innebär den nya löneskalan att styrmän har 28 lönesteg efter år i jobbet och kaptener har 24 lönesteg, säger Tommy Larsson.
Vad tjänar piloterna enligt det nya avtalet?
- Ingångslönen för en styrman är 33 935 kronor i månaden. Ingångslönen för en kapten är 61 860 kronor.
Att en styrman skulle vara kvar i jobbet som just styrman i 28 år är ovanligt, det beror på om det finns några lediga jobb som kaptener. Det normala är att en styrman blir kapten efter en sju, åtta år, menar Tommy Larsson. Men slutlönen för en styrman finns ändå angiven, den är 77 135 kronor i månaden.
Slutlönen för en kapten enligt det nya avtalet är 92 000 kronor.
Läs också: