ANSTÄLLNINGSINTERVJUN

Peder Boström avancerar på Roschier

"Det är kul med ett rättsområde som är väldigt praxisdrivet", säger Peder Bodström.

Peder Boström har tidigare arbetat som rådgivare och förhandlare på både arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer i sju år innan han började på advokatbyrån Roschier 2021 och avancerar nu uppåt och blir counsel.

Publicerad Senast uppdaterad

KARRIÄR

2021

Roschier

2019

Byggföretagen

2016

Civilekonomerna

2013

Unionen

Grattis till ditt nya jobb, vad lockade med den nya rollen?

– Det var helt enkelt främst ett steg uppåt inom byrån. Jag kommer i mångt och mycket fortsätta arbeta med det jag gör redan i dag – att bistå med rådgivning inom arbetsrätt och utredningar, men i mitt fall med ett fokus på kollektiv arbetsrätt med till exempel omorganisationer, uppsägningar, relationen med fackliga motparter och kollektivavtalsfrågor – men med lite mer ansvar. Det som blir nytt är att jag också kommer att fokusera mer på att arbetsleda och coacha yngre kollegor – då vi är ett stort team som arbetar med arbetsrätt.

Varför fastnade du för just arbetsrätt?

– Det är ett fantastiskt roligt område då det befinner sig i ett gränsland där privatpersoner är inblandade samtidigt som man arbetar med affärsjuridik. Det finns avtal på många olika nivåer så som kollektivavtal och anställningsavtal där allt hänger ihop. Det är också kul med ett rättsområde som är väldigt praxisdrivet.

Vilka har varit de svåraste hindren att överkomma i din karriär?

– Jag skulle inte säga att jag har haft några stora hinder i min karriär men ibland kan det vara knepigt att komma överens i vissa frågor eftersom det skulle få betydelse för övriga branschen. Det är kanske det som är den största skillnaden i mitt arbete på Roschier i jämförelse med mina tidigare erfarenheter. Nu företräder man bara sin klient och behöver bara ta hänsyn till vad som är bäst för den klienten. I mina tidigare arbeten behövde jag ta hänsyn till vad som skulle kunna komma att få betydelse i ett större sammanhang.

Är det några speciella uppgifter du ser fram emot i din nya roll?

– Byrån jobbar mycket med transaktioner, det vill säga att vi hjälper till med att köpa och sälja företag, och det finns många intressanta frågor kopplat till bland annat om hur man sköter integrationen med ett företag som precis har köpt upp ett annat bolag. Både hur man gör med anställningsvillkor och eventuella kollektivavtal och hur dessa ska hanteras i relation till redan existerande villkor. Det finns också ofta dubbla roller inom verksamheterna och det behöver då också hanteras. Personalen kanske är en stor del av varför man har köpt upp verksamheten och då brukar det finnas många frågor kring hur man behåller dem vilket är väldigt kul att arbeta med.