Nyheter
”Läsarna viktigast för medias lönsamhet”
Anställningsintervjun. Victoria Svanberg valdes i våras till ordförande i mediehusens branschorganisation Tidningsutgivarna, TU.
Hon har suttit i styrelsen sedan 2016 men skriver nu historia som första kvinnan på ordförandeposten.
– Presshistorien är full av kompetenta och yrkesskickliga kvinnor, men det känns såklart hedrande att vara den första ordföranden. Sedan har TU haft flera mycket framgångsrika kvinnliga vd:ar. Barbro Fischerström, Anna Serner och nuvarande vd Jeanette Gustafsdotter.
– Duktiga medarbetare, goda historiska beslut och långsiktiga ägare som haft respekt både för att förvalta och utveckla verksamheten. Vi har inom NWT-Gruppen aldrig gjort oss kända för att vara early adapters men när vi satsar så gör vi det med kraft.
– Att fortsätta underlätta för våra medlemmars verksamheter genom att fokusera på frågor som är viktiga för dem. Ett konkret exempel är sänkt digitalmoms som blev verklighet från den 1 juli i år. I övrigt handlar det om att förbättra villkoren för våra medlemsföretag så att medlemmarna i TU kan fortsätta att bedriva sina verksamheter med rätt förutsättningar. Fungerande affärsmodeller är en förutsättning för att kunna bedriva kvalitetsjournalistik.
– Det viktigaste är att ge läsarna det de behöver och det de vill ha. Vi kan prata om ”digital first”, ”mobile first” ... Men det som jag vill prata om är ”läsarna först”, att vara angelägen och skapa engagemang hos läsare. Under de senaste åren har vi kunnat se ett växande intresse för att betala för nyheter, både digitalt och tryckt. Det finns en ökad vilja att betala och ökad förståelse för att kvalitetsjournalistik kostar, vilket är positivt.
– Jag är en mycket engagerad och lärande ledare som vill väl.