Nyheter

”Läsarna viktigast för medias lönsamhet”

”Under flera år har medie­husens intäkter minskat på grund av att var tredje annons­krona investerats i internetplattformar som Google och Facebook. Men under de senaste åren har vi kunnat se ett växande intresse för att betala för nyheter, både digitalt och tryckt”, säger Victoria Svanberg, ny ordförande i Tidningsutgivarna. Foto: Mikael Lindblom

Anställningsintervjun. Victoria Svanberg valdes i våras till ordförande i mediehusens branschorganisation Tidningsutgivarna, TU.

Publicerad

Hon har suttit i styrelsen sedan 2016 men skriver nu historia som första kvinnan på ordförandeposten.

– Presshistorien är full av kompetenta och yrkesskickliga kvinnor, men det känns såklart hedrande att vara den första ordföranden. Sedan har TU haft flera mycket framgångsrika kvinnliga vd:ar. Barbro Fischerström, Anna Serner och nuvarande vd Jeanette Gustafsdotter.

Du är en av delägarna i koncernen kring Nya Wermlands Tidning, som är en ovanligt lönsam tidningskoncern. Hur kommer det sig?

– Duktiga medarbetare, goda historiska beslut och långsiktiga ägare som haft respekt både för att förvalta och utveckla verksamheten. Vi har inom NWT-Gruppen aldrig gjort oss kända för att vara early adapters men när vi satsar så gör vi det med kraft.

Samtidigt går det dåligt för många andra medieföretag i dag. Vilken blir den viktigaste frågan för dig att ta tag i?

– Att fortsätta underlätta för våra medlemmars verksamheter genom att fokusera på frågor som är viktiga för dem. Ett konkret exempel är sänkt digitalmoms som blev verklighet från den 1 juli i år. I övrigt handlar det om att förbättra villkoren för våra medlemsföretag så att medlemmarna i TU kan fortsätta att bedriva sina verksamheter med rätt förutsättningar. Fungerande affärsmodeller är en förutsättning för att kunna bedriva kvalitetsjournalistik.

Hur ser du på medias framtid?

– Det viktigaste är att ge läs­arna det de behöver och det de vill ha. Vi kan prata om ”digital first”, ”mobile first” ... Men det som jag vill prata om är ”läsarna först”, att vara angelägen och skapa engagemang hos läsare. Under de senaste åren har vi kunnat se ett växande intresse för att betala för nyheter, både digitalt och tryckt. Det finns en ökad vilja att betala och ökad förståelse för att kvalitetsjournalistik kostar, vilket är positivt.

Vilken är din mest utmärkande ledaregenskap?

– Jag är en mycket engagerad och lärande ledare som vill väl.

Karriär

1996 Första styrelseuppdraget i NWT. 2003 Startar eget företag och jobbar som organisationskonsult. 2008 Tar MBA-examen på Handelshögskolan i Stockholm. 2018 Blir hedersdoktor vid fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap på Karlstads universitet. 2019 Första kvinnliga ordförande på TU.