Nyheter

Kapten stal varor – förlorade säkerhetsklassning

SAS piloten blev uppsagd efter att stulit varor i butik och för att ha undanhållit information om en dom i samband med en skillsmässa. Foto: TT-Bild

Kaptenen på SAS stal varor i en Ica-butik. Sedan klarade han inte säkerhetsprövningen. Svensk Pilotförening stämmer nu bolaget och Svenska flygbranschen i AD och vill att hans uppsägning ogiltigförklaras.

Publicerad

Kaptenen sades upp från sin tillsvidareanställning från SAS i augusti i år. Han hade då varit anställd som kapten i bolaget sedan 2008.  I februari 2021 dömdes han för stöld efter att han stulit varor från en Ica-butik för runt 1800 kronor.

Missa inga nyheter - beställ Lag & Avtals kostnadsfria nyhetsbrev

Kaptenen erkände stölderna. Men han menade att han inte medvetet stulit varorna. Hans förklaring var att han var sjuk och att han under tiden som han handlade fick reda på att hans tjej gjort slut. Han blev då upprörd och ledsen och började dela upp det han handlat, det hans flickvän skulle ha lade han i en medhavd väska. Det han själv skulle ha lade han i varukorgen. Han vet inte varför han sedan inte betalade för varorna i väskan, mer än att han var ledsen och bara ville åka hem.

Eftersom kaptenens anställning innebar att han hade behörighetshandlingar till flygplatser omfattades han av registerprövning. SAS kontaktades av Transportstyrelsen våren 2021. SAS ombads utreda omständigheterna kring domen.

SAS har nyligen infört en rutin som innebär att alla piloter ska genomgå säkerhetssamtal. Bolaget ska, enligt stämningsansökan, ha informerat alla anställda om rutinerna för samtalen. Anställda som genomgår sådana säkerhetssamtal ska informeras om samtalets syfte och eventuella negativa konsekvenser. Efter ett säkerhetssamtal ska berörd pilot kontaktas och få möjlighet att yttra sig om oklarheter.

När piloten den 16 april 2021 kallades till samtal ska han enligt förbundet inte ha blivit informerad om att det var ett säkerhetssamtal. Han ska inte heller ha blivit informerad om utifrån vilka grunder det skulle genomföras, hur personuppgifter som inhämtas under samtalet skulle behandlas och vilka konsekvenser ett eventuellt negativt utfall skulle få.

Bland annat fick han under samtalet frågor om stölden i matvarubutiken och om det fanns någon annan information han ville delge.

Enligt Svensk Pilotförening informerade han om allt som hänt de senaste fem åren, men inte om en dom i samband med hans skilsmässa för 15 år sedan. Den trodde han inte var relevant. 

Efter säkerhetsprövningen bedömdes att kaptenen inte längre kunde anses vara pålitlig, lojal och ickesårbar ur säkerhetssynpunkt. Kaptenen kunde inte längre vara godkänd för säkerhetsklass 3 i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Bolaget har menat att ärendet är sekretessbelagt och kaptenen ska bara ha fått ”svepande muntlig information” om händelser som hänt långt tillbaka i tiden, som han var övertygad om att arbetsgivaren redan kände till. Enligt Svensk Pilotförening har händelserna ingen inverkan eller konsekvens på kaptenens anställningsförhållande.

Förbundet stämmer bolaget och Svenska flygbranschen och yrkar att AD ska ogiltigförklara uppsägningen av kaptenen. Förbundet vill även att bolaget ska betala 175 000 kronor i allmänt skadestånd till honom.