Nyheter

Hyrpersonal svar på vårdskuld – mitt i varsel

Karolinska universitetssjukhuset hyr in vårdpersonal för att ta hand om uppskjuten vård. Foto: Henrik Holmberg / TT

Karolinska universitetssjukhuset ska hyra in vårdpersonal från bemanningsföretag för att ta hand om vårdskulden. Samtidigt fortsätter sjukhuset varslet på hundratals läkare och undersköterskor.

Publicerad

Det handlar om totalt fem operationslag med vårdpersonal som planeras arbeta under hösten, både i Solna och i Huddinge utanför Stockholm. Åtgärden görs för att kunna utföra vård som har fått prioriteras bort när sjukhuset i stället hanterat coronapandemin.

− Det ska vara inom operationsverksamheten. De ska prioriteras för de områdena med mest uppskjuten vård, säger Henrik Kennedy, kommunikationsdirektör på Karolinska universitetssjukhuset.

Tre områden

Hur många personer som ingår i varje operationslag och exakt vilka yrkesroller de har kan Kennedy i dagsläget inte svara på.

− Det handlar om ortopedi, bukoperationer och öron-, näsa- och halsoperationer. Det är tre områden som vi behöver hjälp med.

Att hyra in operationspersonal är inget nytt för Karolinska. Ett bemanningsföretag fakturerade sjukhuset på 27 miljoner kronor under 2018. Året efter kom besked att Karolinska behöver spara pengar, bland annat genom att varsla undersköterskor och läkare.

Neddragningarna sattes på paus under coronapandemin, men på fredagen kom nyheten att förhandlingar om varslet på över 260 medarbetare fortsätter. Ungefär samtidigt meddelade sjukhuset sina medarbetare om att personal kommer att hyras in för att hantera vårdskulden.

Ett stort svek tycker Carina Lenngren som är förhandlingsansvarig på fackförbundet Kommunal.

− Det är svårt att få ihop att man hyr in när man samtidigt säger att vi är för många, säger hon.

− Ena sekunden får man höra att "vi behöver er, vi är ett sjukhus som tillsammans ska lösa ett problem" för att sen känna att det man bidrar med inte är något värt eftersom man blir utan jobb. Man känner sig utnyttjad, fortsätter hon.

"Full förståelse"

Karolinskas kommunikationsdirektör säger att han har förståelse för frustrationen över att sjukhuset hyr in personal samtidigt som medarbetare varslas.

− Jag förstår att det kan uppfattas som märkligt och att det är tufft om man har jobbat hårt och behöver sluta, säger Henrik Kennedy.

− Men det kan vara så att den kompetens som behövs för att arbeta bort framskjuten vård inte är den som blir uppsagd, fortsätter han.

Erik Nilsson/TT