Nyheter

Hyllade chefen: Så ska du lyfta dina anställda

David C. Novak. Foto: OGO Enterprises

David C. Novak är en USA:s mest hyllade chefer. I en intervju med Forbes avslöjar han att det finns en specifik typ som alla bör undvika att ha på företaget. Varningen är dock inte lika cynisk som den låter.

Publicerad

Han har tagit hem titeln ”Årets vd” i USA, utsetts till en av de 30 bästa företagsledarna i världen – och placerat sig bland världens 100 bästa när det kommer till resultat.

David C. Novak vann många utmärkelser som vd för Yum! Brands Inc, en av de största restaurangkedjorna i världen. I dag driver han OGO Enterprises – världens första varumärke kring att ge erkännande. Bolaget har namngivits efter företagsledarens bok ”O Great One!”, som behandlar samma tema.

I en intervju med Forbes avslöjar Novak att det finns en specifik typ av människa som alla företag ska undvika att ha som anställd. Det var när han jobbade för PepsiCo som han mötte ”Bob”. I uppdraget åkte Novak runt på läskföretagets olika anläggningar och pratade med arbetslagen. Livsinsikten kom i St. Louis.

– Jag frågade hur de såg på saker och vad de hade lärt sig. Alla i teamet började prata om den här killen som hette Bob. En person sa att Bob hade lärt dem mer på fyra timmar än vad de hunnit lära sig på fyra år. En annan sa att Bob hade demonstrerat allt de kände till om ett bra kundbemötande. Alla tjatade om Bob, säger David C. Novak till Forbes.

Han insåg att Bob var mannen som satt och grät vid bordets kortända, och då bestämde sig bossen för att han aldrig någonsin ville få en människa som han att känna på det sättet igen.

– Bob sa att han hade jobbat för företaget i 47 år, och under mötet hade han för första gången fått höra hur kollegorna såg på honom. Det var första gången som han hade känt sig uppskattad. Så, nej, jag vill inte att någon person som Bob ska behöva känna så igen. Det var då jag insåg att vi verkligen måste fokusera på kraften i att ge erkännande, säger han till Forbes.

Sedan den dagen har detta varit ledstjärnan i Novaks ledarskap. Under karriären har han lärt sig hur man bygger starka team – och över tid har det stått klart att personer som känner att de får erkännande för sina arbetsinsatser ofta står bakom de mest framgångsrika teamen. Nu sprider han lärdomen via OGO!

Hur vet man då som chef när det är läge att kliva in och ge de anställda ett erkännande för ett väl utfört jobb? Här är några tips:

Anställda som bör få ett erkännande för sin insats:

1. De som gör sitt allra bästa

Det är inte alltid en självklarhet att de uppsatta målen går att nå. Att personalen gör sitt allra bästa är egentligen det enda som företaget kan kräva, och då bör de få veta att deras insats är uppskattad. Om de inte har de rätta kunskaperna så ligger ansvaret hos chefen som har anställt dem.

2. De som uppnått ett mål

Resultat kommer i alla former – stora som små. Oavsett sin volym bör de uppmärksammas. Som chef ska du därför hålla utkik efter mål som uppnås på daglig basis, veckovis, månadsvis, och sett över en längre tidsperiod. Ha guldstjärnorna redo.

3. De som firar en milstolpe

De anställda lägger en stor del av sin tid på företaget. Att vilja markera när man tagit sig förbi en viktig punkt i arbetet är ett sätt att känna framåtrörelse och orka ta nya tag. Ta dig tid att som chef vara med när arbetslaget firar en milstolpe – dela deras glädje och ge beröm.