Avtalsrörelsen

Här fattas inga behöriga lärare

Lena Naperotti är rektor på grundskolan Svalan på Hisingen i Göteborg.

På Svalan i Göteborg, är alla lärartjänsten tillsatta – den absoluta majoriteten av legitimerade lärare. <br/>-Vi har varit väldigt tillgängliga och svarat i jobbtelefonerna även under semestern, kanske har det spelat in, säger rektorn Lena Naperotti.

Publicerad

Lag &  Avtal har den senaste tiden rapporterat om lärarbristen och de problem den inneburit för skolledningar runt om i landet. Men alla skolor har inte drabbats lika hårt.

Skolledningen på Svalan, en kommunal grundskola på Hisingen, har haft en bred strategi för att rekrytera lärare. Ungdomar som varit arbetslösa har under en längre tid erbjudits vikarietjänst för att pröva på om läraryrket är något för dem. Flera av dem har sedan utbildat sig till lärare och kommit tillbaka till skolan.

Skolledningen har också varit tydlig med att profilera skolan och i annonser letar efter personal som vill jobba i en miljö medmänniskor med olika bakgrund och från olika kulturer.

Att det varit tydligt att det är heltid, det vill säga 40-timmarsvecka, som gäller kan också ha hjälpt. Utöver traditionella rekryteringsverktyg har skolan letat lärare genom sociala medier.

Lena Naperotti, som är en av skolans tre rektorer, känner inte igen bilden av att det nyligen införda kravet på lärarlegitimation fått lärare att se sig om efter en annan yrkesbana.

-Snarare är det så att vissa lärare har saknat ett par poäng för att kunna ta ut sin examen. När det här kravet infördes har de i elfte timmen fått eld i baken och tagit tag i det, något de kanske haft svårt att motivera sig till innan.

Som tips till skolledningar som kämpar med rekryteringen säger Lena Naperotti att det är bra om skolan har en tydlig profilering. Svalan sticker ut genom att ha ett nära samarbete med Medborgarskolan. Men hon säger att problemet ligger på en högre nivå.

-Lärare måste uppvärderas, det är i grund och botten en lönefråga.

Lena Naperotti understryker att det är lärarnas eget ansvar att se till att de har en lärarexamen. För att komplettera sin behörighet har det förekommit att personal jobbat halvtid och läst på halvfart. Olegitimerade lärare arbetar med sidouppgifter och sätter inte betyg förrän de fått ut sin legitimation.

-Säger man att man är lärare måste man kunna visa upp en examen.

Lena Naperotti är positiv till det nyligen införda legitimationskravet.

-Det handlar om att skapa en yrkesstolthet och det tror jag att lärarlegitimationen kan bidra till. Sen har det ju varit en del buggar i systemet för utfärdandet av legitimationerna och det har gjort processen tungrodd. Men lärare måste få tillbaka sin status.

Legitimationskrav

Från 1 juli 2015 krävs legitimation för lärare och förskollärare för att självständigt få sätta betyg och för att kunna bli tillsvidareanställda. Den övergångsbestämmelse som tidigare har undantagit lärare och förskollärare som var anställda före den 1 juli 2011 har upphört att gälla.

Skolverkets handläggningstider för utfärdande av lärarlegitimationen är cirka sex till nio månader. En stor andel av ansökningarna behöver kompletteras och det är vanligt att ansökningarna kräver egen utredning, t ex inhämtande av kursplaner och litteraturlistor från kurser som åberopas för att behörighetskravet ska uppnås.

Källor: Skolverket och Publikt