Åsikter

Få ett bra samtal med chefen

Försommar. Syrenerna knoppar, studenterna skrålar och chefen kallar till utvecklingssamtal. De brukar ske ungefär i dessa tider, samtalen där chef och medarbetare ska komma överens om nuläge, bakgrund och framtid.

Samtalen ska ge stöd och riktlinjer för dig som är underställd och för dig som är arbetsledare.
Hur fungerar arbetet? Vad behöver förbättras?
Hur kan vi gemensamt stärka den produktionsfaktor som medarbetaren faktiskt är, för att se till att verksamhetens mål uppnås?
Så vackra ord, som givetvis alla ställer upp på. I synnerhet vi som är chefer.
Ansvaret att nå resultat vilar ju tungt på chefsaxlar.
Men trots det betraktar många arbetsledare utvecklingssamtalen som i bästa fall något nödvändigt ont, i värsta fall något flummigt besvärligt som det gäller att stöka undan eller försöka glömma bort.
Det slarvas mycket med utvecklingssamtal på arbetsmarknaden. Alla har vi väl erfarenhet av att lämna chefens rum i ett förvirrat tillstånd av: Vad var det där bra för?
Det finns ingen lag om att utvecklingssamtal ska hållas.
Lönesamtal ingår i många kollektivavtal, men de består av något annat. Lönen ska hållas utanför utvecklingssamtalen, eller medarbetarsamtalen som de också kallas.
Dock finns det gott om råd och kunskap i böcker, broschyrer och kurser i ämnet.
Ett bra utvecklingssamtal ska vara tydligt och leda framåt.
Det finns kända knep för att nå det målet.
Du som är medarbetare:
Förbered dig. Tänk igenom dina svag-heter och styrkor.
Fundera på om du vet allt du behöver veta om verksamhetens mål - kan du bättre medverka till målet? I så fall hur?
Har du rätt utbildning för dina arbetsuppgifter?
Är du nöjd med nuvarande jobb? Vill du gå vidare? Till vad?
Ser du brister i ledarskapet?
Lider du av dålig arbetsmiljö? Elaka arbetskamrater?
Du som är chef:
Informera din medarbetare om det du ser, styrka och svaghet? Motivera!
Kan svagheterna avhjälpas? Behövs kompetensutveckling?
Vilka planer har du för medarbetaren? Det närmaste året? Åren?
Ser du utvecklingsmöjligheter för den anställde? Var tydlig!
Banga inte för kritik! Fråga tydligt efter åsikter om dina egna brister.
Dessutom glöm inte att kolla om det ni kom överens om vid förra samtalet har uppnåtts.
Ja, ja. Det är lite besvärligt och produktionskraven pockar på uppmärksamhet.
Men missnöje hos medarbetare eller hos arbetsledare kostar i effektivitet och kostar pengar.
En timme om året till dialog och samtal - det kan du gott kosta på dig!
Johanna Kronlid