Nyheter
Eskil Rönér: ”Gubbarna har bara blivit mer motiverade”
MOT VÄGGEN. Eskil Rönér, förbundsordförande för Svenska Hamnarbetarförbundet, togs på sängen när parterna förekom regeringen och presenterade ett eget förslag om begränsad strejkrätt. Om deras förslag blir verklighet hotar förbundet med att dra i gång rättsliga processer.
Eskil Rönér är övertygad om att Svenska Hamnarbetarförbundet skulle få fler organisationer med sig i ett sådant arbete. Han menar att förslaget bland annat strider mot ILO-konventionen, EU-konventionen för mänskliga rättigheter och föreningsfriheten.
– När konfliktåtgärdsutredningen läckte gick LO-förbunden ut och sa ”rör inte strejkrätten”. Nu lägger LO ett förslag för begränsningar i strejkrätten. Det känns lite märkligt.
– Vi vet inte om den parlamentariska utredningen läggs ner eller vilken väg det här kommer att ta. Så länge det inte har blivit ett lagförslag är det inget vi behöver förhålla oss till.
– APM Terminals har misslyckats med verksamheten. Våra konfliktåtgärder har inte påverkat den som näringslivet utmålar det. Näringslivet vill få det till att kunderna inte litar på APM Terminals för att det är strejk med jämna mellanrum. Men inget händer i Göteborgs hamn nu, annat än att verksamheten går knackigt. När containerterminalen inte riktigt fungerar blir det för långa hålltider. Då hittar kunderna andra lösningar.
– Ja, januari 2017 var senaste tillfället vi strejkade. Jag kan inte begripa hur den effekten kan sitta i fortfarande, 1,5 år senare.
– Det var mycket om kläder förra sommaren också. En stor kedja var upprörd. Det var i samband med arbetsgivarens lockout, då försökte de också skylla på oss. Vad vi vet var det inte vi som lockoutade.
– Men vi får ju inte sluta kollektivavtal. Det vi erbjuds är ett hängavtal.
– Då skulle vi kliva in och sätta oss i baksätet i Transports och arbetsgivarens bil och bara få hänga med utan att kunna påverka.
– Ett trepartsavtal eller ett parallellt likalydande avtal som Transport har. Det först ingångna avtalet är det som gäller parallellt, men då har vi möjlighet att förhandla även lokalt utifrån det avtalet. Vi vill inte tränga ut Transport.
– Så kul är det inte att strejka. Styrkan i ett kollektivavtal är en sak. När vi nu inte har det finns det andra verktyg.
– Om vi får ett kollektivavtal får vi ju fredsplikt
– Det är retoriken i det elaka spelet. Inget av det arbetsgivarna slagit upp stort stämmer. Bland annat har man nämnt olika summor på vad vi påstås tjäna, vilket är märkligt då konflikten inte handlat om lön.
– Det kan väl vara en lösning framåt. Det handlar om att bygga förtroende mellan organisationerna.
– Det har ju varit så i en del hamnar i många år. Vi diskuterar idéer som vi sedan för fram i förhandlingarna tillsammans. I Helsingborg, där jag jobbar, har jag suttit i samma förhandlingsrum som Transport många gånger och kommit fram till ett resultat. Så det är inga nya grejer detta. Det ska bara formaliseras.
– Som paraply, ja.
– Ja, är det en början så, varför inte? Alla typer av samarbeten kan lösas upp om de inte fungerar. Även en trepartslösning. Den gäller ju bara under just den avtalsperioden.
– Det är mer jobb. Vi har inte längre betald facklig arbetstid från arbetsgivaren. Men det var så förbundet började arbeta en gång i tiden.
– Gubbarna har bara blivit mer motiverade. När vi inte ingår i det vanliga förhandlingsarbetet måste vi begära många fler förhandlingar. Enligt paragraf 10 i mbl har vi rätt till förhandling med arbetsgivaren ändå.