EXPERTERNA
Chefen är spelmissbrukare – vad ska vi göra?

Jag jobbar på en myndighet och vi är en enhet på tio personer. Sedan en tid tillbaka har vår chef blivit allt mer lynnig: Konstiga och senfärdiga beslut, stänger dörren till sitt rum, är ofta frånvarande och ”glömmer” att betala tillbaka småskulder för exempelvis luncher. Hon är öppen med att hon har ett spelintresse men vi tror att det utvecklats till ett spelberoende. Vi har pratat med henne om att det blivit sämre på jobbet, men inte om våra misstankar om spelberoende. Vi har även pratat med facket som säger att de ska ta upp frågan men det verkar gå trögt. Vad kan vi göra?
EXPERTERNA SVARAR
När en medarbetare inte fungerar som vanligt kan det naturligtvis påverka hela arbetsgruppen negativt. Särskilt känsligt är det om en chef inte fungerar som medarbetarna förväntar sig och är vana vid. Att en person ändrar sitt beteende kan ha många orsaker och det är därför viktigt att ni agerar snabbt så att arbetsgivaren har möjlighet att reda ut situationen för att undvika att den förvärras. Det verkar som att ryktesspridningen redan är i full gång och det kan snabbt leda till en ohållbar situation om inget görs.
Om en kollega ändrar sitt beteende är det naturligt att i ett första steg prata med denne direkt. Men när det är närmaste chefen kan det många gånger kännas obehagligt men är naturligtvis beroende på vilken relation man har. En möjlighet är att ta upp frågan med chefens chef. Det är denne som har ansvar för att lösa situationen. Det kan också redan i ett tidigt skede vara lämpligt att någon från HR involveras för att bistå chefens chef vid kontakter med er chef och under utredningen. Det är då viktigt att ni har konkreta exempel på missförhållanden. Var därför noga med att dokumentera händelser som ni anser anmärkningsvärda och vill ta upp. Mer svepande anklagelser kan vara svåra att hantera för chefens chef och också svåra för er chef att bemöta. Ni kan naturligtvis nämna det ni känner till om hennes tidigare spelintresse men det är viktigt att ni håller er till fakta och inte underblåser rykten och eventuellt ogrundade misstankar. Det förändrade beteendet kan ha många orsaker och det är upp till ansvarig chef att försöka kartlägga vad som hänt och vilka åtgärder som kan behöva vidtas. Beteendet kan ju också bero på personliga problem av annat slag eller sjukdom.
Medarbetarna har naturligtvis också alltid möjlighet att vända sig till den fackliga organisationen på arbetsplatsen så att de får ta tag i problemen. Som nämnts kan det vara känsligt att agera på egen hand när det gäller en chef. Ni har tydligen redan gjort det men tycker att det går trögt. Det är ändå ofta den bästa vägen så försök ligga på facket och kräv att de agerar.
En annan väg att gå är att kontakta skyddsombudet. Om en chef inte fungerar påverkar det starkt arbetsmiljön på arbetsplatsen. Skyddsombudet har till uppgift att bevaka arbetsmiljön på arbetsplatsen och det är därför naturligt att vända sig dit i en sådan här fråga.
Skyddsombudet kan i sin tur välja lite olika vägar att gå vidare. Skyddsombudet bör först skaffa sig kunskaper om hur problemen ser ut och vilken omfattning de har. En möjlighet är sedan att börja med att prata med er chef. En annan är att prata med chefens chef. Om det har gått så långt att det har uppstått mera konkreta arbetsmiljöproblem som skyddsombudet påtalat utan att arbetsgivaren vidtar några åtgärder har skyddsombudet möjlighet att enligt 6 kap 6a § arbetsmiljölagen vända sig till Arbetsmiljöverket. Arbetsmiljöverket kan då undersöka saken och har möjlighet att förelägga arbetsgivaren att vidta åtgärder.
Om det finns en skyddskommitté på er arbetsplats kan skyddsombudet omedelbart ta upp arbetsmiljöfrågor där. I skyddskommittén behandlas arbetsmiljöfrågor av mera övergripande karaktär och inte individärenden. Arbetsgivaren kan också ta hjälp av företagshälsovården när det gäller att utreda och vidta åtgärder i personalfrågor.
Att anklaga en chef för att denne inte klarar sitt arbete är inte alltid populärt. Fördelen med att vända sig till den fackliga organisationen eller till skyddsombudet är att dessa har ett särskilt skydd mot trakasserier och andra negativa åtgärder från arbetsgivarens sida enligt förtroendemannalagen och arbetsmiljölagen. Det är ett viktigt skydd för dessa personer för att de ska våga och kunna utföra sitt uppdrag som företrädare för er anställda.