Arbetsrätt
Kriminalvården backar i avtalsbråk
Avtalsstriden på Kriminalvården har tagit en ny vändning, skriver Seko Tidningen. Sekos lokala avtal på Nationella transportenheten ska ha förlängts till sista mars nästa år.
Seko ska enligt uppgift till tidningen ha vänt sig till Arbetsgivarverket och där fått stöd för sin tolkning av kollektivavtalsförordningens sjunde paragraf.
Sekotidningen skriver att Arbetsgivarverket klargjort för Kriminalvården att det inte är möjligt att tvinga Seko och Saco att gå på ett annat förbunds avtal. Den slutsatsen har även Birgitta Nyström, professor vid Lunds universitet, dragit i senaste numret av Lag & Avtal.
Sedan 1996 har det funnits ett lokalt avtal på Nationella transportenheten, NTE, mellan arbetsgivaren Kriminalvården och de tre fackförbunden Seko, Saco-S och ST/OFR. Det så kallade TPT-avtalet var specifikt för transportverksamheten. I vintras valde ST/OFR att säga upp avtalet och inledde förhandlingar med arbetsgivaren.
Meningarna har sedan dess gått isär om vad som var orsaken till att de båda andra fackförbunden inte satt med vid förhandlingsbordet och om ST/OFR:s avtal verkligen ska gälla för alla.
Kriminalvården har tolkat kollektivavtalsförordningens sjunde paragraf så att reglerna i det nya transportföraravtalet, som slutits med ST/OFR, gäller även för Sekos och Saco-S medlemmar.
– Eftersom det saknas möjlighet att reglera den oregelbundna arbetstiden på det sätt som krävs för verksamheten i det gamla KV-Alfta-avtalet (Allmänt löne- och förmånsavtal) blir reglerna i detta transportföraravtal tillämpliga även på dem, sa Ola Nilsson, förhandlingschef på Kriminalvården nyligen till Lag & Avtal.
I korthet skulle förändringarna innebära nya och mer flexibla arbetstidsmodeller för de anställda på enheten. Planen var att förändringarna skulle vara sjösatta i verksamheten den 1 november.
Nu kommer Sekos avtal att fortsätta gälla fram till dess att ett nytt avtal tecknats, skriver Sekotidningen.
Men NTE:s chef Johan Mellbring har inte velat bekräfta överenskommelsen för tidningen.