Arbetsrätt

Krafterna som kan ändra stridsrätten

Arbetsmarknadsministern var noga med att inte ta ställning mellan parterna i Göteborgs containerhamn när hon tillsatte utredningen om eventuella begränsningar i stridsrätten. Foto: Sören Håkanlind

En svensk utredning av konfliktreglerna och flera dokument från EU kan bli grunden för nya spelregler på arbetsmarknaden.

Publicerad

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson var mycket noga med att hon inte tagit ställning mellan parterna i Göteborgs hamn när hon tillsatte sin konfliktutredning.

”En utveckling där stridsåtgärder vidtas i andra syften än att genomdriva krav på kollektivavtalsreglering och där arbetsgivare riskerar att drabbas av stridsåtgärder trots att de redan har ett kollektivavtal äventyrar den svenska modellens legitimitet”, skrev hon i ett pressmeddelande.

Utredningen har fått ett begränsat uppdrag. Den ska fundera på:

- Om det är lämpligt att begränsa rätten att vidta stridsåtgärder i andra syften än att reglera villkor i kollektivavtal.

- Om det är lämpligt att ändra fredspliktsreglerna när en arbetsgivare som har kollektivavtal med ett fackförbund utsätts för stridsåtgärder från ett annat fack.

- Om hur olika alternativ för hur en sådan inskränkning kan utformas.

Uppdraget ska vara klart i maj nästa år.

Läs också:

Inom EU har arbetet med att begränsa strejkrätten - här handlar det om flygledarnas stridsåtgärder - resulterat i både konkreta förslag och dokument med grundläggande idéer.

EU-kommissionen har, förutom förslaget om ny grundförordning för flygsäkerheten via EASA, även presenterat en luftfartsstrategi för Europa, som kan leda fram till en lagstiftning i framtiden.

I februari röstade Europaparlamentet igenom en resolution och motsatte sig kraftigt ”alla försök att undergräva strejkrätten inom luftfartssektorn”.

I juni publicerar EU-kommissionen ännu ett dokument om sin luftfartsstrategi. Där rekommenderas medlemsländerna och arbetsmarknadens parter att vidta åtgärder för att förbättra balansen mellan strejkrätten och en kontinuerligt fungerande flygtrafik.

Strejker under dygnets mest in­tensiva flygtimmar bör und­vikas och varje arbetstagare uppmanas förhands­anmäla om de tänker delta i strejk eller inte. Det är ett par av förslagen.

Både Europafacket och Europeiska transportarbetarförbundet protesterar mot rekommendationerna, som enligt facket utgör ett ingrepp i strejkrätten.

Även i frågan om EU och flygledarnas stridsrätt väntas beslut i Europaparlamentet under våren 2018.