Arbetsrätt

”Göteborgs hamn är fritt villebråd”

”Politikerna kan inte bara försvara den svenska modellen när det är glatt och trevligt. Lagstiftaren måste orka lagstifta även om det gör lite ont,” säger Mattias Dahl, vd för Transportföretagen. Foto: Jörgen Appelgren
Foto: Jörgen Appelgren

MOT VÄGGEN. Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, är djupt bekymrad över Svenska Hamnarbetarförbundets agerande i Göteborgs hamn och menar att medbestämmandelagen, mbl, nu måste kompletteras.

Publicerad Senast uppdaterad

Mattias Dahl väljer tre

Namn: Mattias Dahl.

Ålder: 45 år.

Familj: Fru och tre barn.

Bor: ”Här runt hörnet.”

Gör: Vd på Transportföre­tagen.

Bakgrund: Jur.kand. från Stockholms universitet, förhandlingschef på Svensk Handel, arbetsrättsjurist på Sveriges Byggindustrier, processförare på Ledarna, bi­trädande jurist på Mannheimer Swartling och tingsnotarie på Södra Roslagens tingsrätt.

Utanför jobbet: ”Umgås med familjen. När jag har chansen tycker jag om att vandra i fjällen eller bara i skogen i Värmland.”

Kuriosa: Mattias Dahl arbetade som processförare på Ledarna en gång i tiden och hade nog kunnat tänka sig att arbeta mer för den fackliga sidan, om det varit tidigare i karriären. ”Jag kommer inte från någon typisk akademisk bakgrund och har haft flera arbetarjobb, flera i min släkt har varit fackligt aktiva.”

☐ Buss - ☑ Tunnelbana

☐ Surströmming - ☑ Sill

☑ Tystnad - ☐ Lämna rummet

Göteborgs hamn har utlyst en spegellockout mot Hamnarbetarförbundet för att få fredsplikt, vad ser du för lösning?

– Mbl måste kompletteras med en liten regel som innebär att det krävs att du är en del av systemet för att få samma strejkrätt som de andra. En arbetsgivare som accepterat branschens riksavtal måste vara fredad. Göteborgs hamn tillämpar kollektivavtal, men är ändå fritt villebråd. Vad ska de stackarna göra? Det går inte att göra upp med det här gänget. Vad de än säger, så vill de inte ha kollektivavtal, och vi kan inte heller ge dem ett eget avtal. Då hamnar vi i konflikt med vår motpart Transport. Det blir ett moment 22. Ska vi ha kvar vår liberala strejkrätt krävs det att alla tar ansvar.

Ni vill ha en proportionalitetsregel, hur vill ni att den ska fungera?

– Vi vill kunna gå till domstol när en åtgärd från motparten inte är proportionerlig. Lagstiftaren behöver även se över sympatirätten och införa en fördröjningsregel i den. Primärkonflikten måste få blöda ett tag först. I dag kommer sympativarslen och våra svar innan konflikten ens har brutit ut ibland. Då eskalerar varenda konflikt till tredje världskriget.

I cabotage-trafiken (när ett utländskt företag kör i ett land, men lyder under hemlandets regler) har det rapporterats om flera bluff­makare, vad gör ni åt det?

– När det gäller åkeri- och transport­näringen har både Sverige och EU varit oklara och ospecifika om vad som gäller. Det har öppnat en marknad för oseriösa aktörer. Vi kräver fler trafikpoliser, fler kontroller, hårdare straff och bättre samarbete mellan myndigheterna.

Struntar ni inte i den illegala trafiken nu när det är sådan brist på chaufförer?

– Nej, vi tycker extremt illa om den. Våra medlemmar är seriösa företag som sköter sig och betalar skatt. Sedan blir de utkonkurrerade av några som inte följer reglerna. Tänk dig själv hur det skulle vara.

Vilka är tuffast att förhandla med, hög­avlönade piloter eller bussförare?

– Hamnarbetarförbundet, eftersom det inte är intresserat av att hitta lösningar och inte spelar inom ramen för systemet.

Ni är kritiska till införandet av flygskatten och kallar den ett slag i luften, hur vill ni bidra till minskade utsläpp?

– Det är en konkurrensfördel att ha håll­bara, miljövänliga transporter. Företagen kommer därför automatiskt att driva åt det hållet. Politikerna kan hellre hjälpa till med att underlätta för entreprenörerna att ställa om. Vår invändning mot politiken är att man hellre vill jobba med piskan. Det enda som kommer hända nu är att investeringsviljan avtar och flygen flyttas till närliggande flygplatser utanför Sverige.

Unionen vill ju reglera arbetstiden, hur gör du för att föregå med gott exempel?

– På min nivå är jobben bara högavlönade och superprivilegierade. Det finns inget utrymme för att tycka synd om sig själv. Men om jag ska säga något generellt så lämpar sig sådant här extremt dåligt för centrala regleringar. Det finns nog bara individuella lösningar. Det är chefens arbetsmiljöansvar.

I avtalsrörelsen 2012 var det nära strejk när du var förhandlingschef på Svensk Handel. Du sa då att det fanns humor mellan parterna, är det likadant på Transportföretagen?

– Vi sitter inte och drar skämt hela tiden. Ibland är det skarpa ord som växlas. Men humor kan vara avväpnande. Man får bjuda på sig själv ibland och säga saker som ”det där yrkandet vi hade kanske var lite väl drastiskt”.

Ett nytt transportavtal har slutits som följer märket, vilken eftergift fick ni göra?

– Jag förstår frågan, men jag svarar inte på den. Jag gillar inte orden eftergift och vinst. Jag ser det som att vi har slutit ett nytt avtal som båda parter kan bära.

Hur har transportbranschen reagerat efter terrorhändelsen på Drottninggatan?

– Med en enorm ilska mot att det finns personer som är villiga att ta oskyldiga människors liv. Nu var mordvapnet en lastbil. Jag känner för chauffören som fick lastbilen kapad och för alla andra chaufförer, som gör ett bra jobb.

Vad gör ni för att förebygga framtida lastbilskapningar?

– Regeringen har tagit ett jättebra initiativ och kallat till sig polisen och branschen för att diskutera förutsättningslöst. För oss är det viktigt att tekniska krav inte leder till att den som vill göra en sådan handling måste kidnappa eller hota chauffören för att komma in i bilen.

Din företrädare Peter Jeppsson blev vice vd för Svenskt Näringsliv, är detta karriärvägen dit?

– Jag har aldrig planerat min karriär särskilt mycket. Jag har alltid tänkt att det jobb jag har ska jag göra så bra som möjligt. Det är din skyldighet. Då har du också kul och blir förhoppningsvis uppskattad. Det kan i sin tur leda till nya uppdrag.

Vid pressläggning kom regeringen med beskedet att det nu ska göras en översyn av konflikträtten.