Arbetsrätt

Flygledaren: ”En riktig attack på strejkrätten”

Christer Wallinder, flygledare på Arlanda, ser med oro på krafterna inom EU som vill begränsa strejkrätten för flygledarna. Foto: Erik Ardelius
Christer Wallinder menar att de eventuella ändringarna i reglerna som kan försvaga möjligheterna att strejka förmodligen kommer att ”smygas in” via Transportstyrelsen om EU-förslagen skulle bli verklighet. Foto: Erik Ardelius
På skärmarna i flygledartornet syns hur planen rör sig i luftrummet. Foto: Erik Ardelius

EU-REGLER. Ett orosmoln från Bryssel är på väg att svepa in över flygledarnas strejkrätt. Flygledarna kan tvingas till minimibemanning - även under konflikt. – Majoriteten av oss kommer inte att kunna strejka om det blir verklighet, säger Christer Wallinder.

Publicerad

Utanför fönstren i det 84 meter höga flygledartornet på Arlanda blåser det kraftigt. Flygledaren Christer Wallinder pekar på en väderradar och en front med nederbörd som syns på den.

– Ni får se till att hinna hem innan det där lågtrycket sveper in över oss, säger han.

Här uppifrån är det lätt att föreställa sig konsekvensen av en flyg­ledarstrejk.

– Då stängs hela luftrummet. Vid strejk får man flyga runt Sverige eller inte flyga alls, säger Christer Wallinder.

Det stora åskovädret som är på väg att svepa in från Bryssel och hota flygledarnas strejkrätt påverkar än så länge inte gänget i flygledartornet. De litar på facket, säger Christer Wallinder, som sitter i ST:s branschstyrelse för flygledningen. Han har sett hur det där orosmolnet närmat sig i flera år. Hur den stora lobbysammanslutningen A4E, Airlines for Europe, där stora flygbolag som Finnair, Air France-KLM, Ryanair och Norwegian under flera år samarbetat för att påverka EU-politikerna.

Nu ligger en bred luftfartsstrategi för Europas flygtrafik från EU-kommissionen på bordet med en rad förslag, ett av dem är att så kallade peakperioder ska skyddas. Kommissionen har släppt strategin för att samla in olika intressenters åsikter inför en eventuell kommande lagstiftning.

Christer Wallinder konstaterar att den internationella organisationen Canso, Civil Air Navigation Services Organization, där Luftfartsverket är medlem, har bestämt sig för att samarbeta med lobbyorganisationen A4E i deras kampanj för att påverka EU-politiken i denna riktning.

– Luftfartsverket hade kunnat protestera, men jag tror att det här passar en arbetsgivare som handen i handsken. Luftfartsverket kan få igenom detta utan att behöva göra något. Sedan kan det skylla allt på EU, säger Christer Wallinder.

Läs också:

Parallellt pågår även direkta förhandlingar om ändringar i EASA:s grundförordning, som är direkt juridiskt bindande.

EASA, European Aviation Safety Agency, är den högsta europeiska byrån för luftfartssäkerhet. Den kan beskrivas som Transportstyrelsens motsvarighet på Europanivå. Byråns uppdrag omfattar bland annat regelutveckling för flygtrafiktjänster och flygplatser. Nu föreslår kommissionen att EASA inför ändringar som direkt kan påverka strejkrätten för flyg­ledarna.

En av dem innebär att överflygande trafik inte ska påverkas av strejker. Christer Wallinder beräknar att cirka 60 procent av all flygtrafik i Sverige är just överflygande trafik.

– Det är den största delen av Luftfartsverkets intäkter. Majoriteten av flygledarna kommer inte att kunna strejka om det blir verklighet. Det blir en riktig attack på strejkrätten.

Christer Wallinder sneglar på ett faktablad på bordet och läser högt: ”Protection of peak periods.”

– Jag tolkar det som att det är perioderna när det är som mest att göra på flygplatsen som ska skyddas från påverkan. Om det här går igenom har vi inte mycket kvar av vår styrka. Själva meningen med en strejk är att den ska bli kännbar för arbetsgivaren.

Ljuden från flygplansmotorerna utanför de stora fönstren i tornet blandas med flygledarnas lågmälda röster när de dirigerar flygplanen. På flygledarnas skärmar i det cirkelformade tornrummet syns hur konstiga siffer- och bokstavskombinationer blinkar på skärmarna när planen rör sig. Stämningen andas ett sådant där lugn som det bara kan bli när det är en grupp yrkesmänniskor som jobbat tillsammans i flera år. När rutinerna sitter i ryggmärgen, även i situationer där en lekman lätt skulle drabbas av panik. Här tappas ingen kontroll.

Cirka en timme får flygledarna på Arlanda sitta där och dirigera flygplanen. Sedan måste de ta en paus på 20 minuter, berättar Christer Wallinder.

Längre än så anses man inte klara att behålla den stora koncentration som krävs.

Oavsett var i världen flygplanen åker följs de ständigt av en flygledare. Från det att planet knuffas ut från startbanan tar en flygledare vid när planet når en viss höjd, sedan tar en annan över vid en högre höjd och så vidare. Allt i ett invecklat men väloljat system som är indelat i olika sektioner med förgreningar över gränser och länder i hela världen.

– Från att planet startar på Arlanda tills det landar nästa gång har det kontrollerats av ett antal olika flygledare, säger Christer Wallinder med stolthet i rösten.

EU-kommissionens förslag till ändringar i EASA:s grundförordning är också på väg att lyfta till högre höjder, i EU:s beslutsprocess. Någon gång under nästa år väntas Europaparlamentet ta det slutgiltiga beslutet.

I flygledarnas lunchrum en trappa ner kommer en efter en av Christer Wallinders kolleger ner för att värma sina lunchlådor. Christer Wallinder slår sig ner på en av stolarna. Då och då kastar han en blick genom fönstret, på planen som är på väg ut mot landningsbanan. Han säger att förändringarna som föreslås föras in i EASA:s grundförordning nog kommer att smygas in bakvägen i Sverige. Och till sist dyka upp som ett faktum i Transportstyrelsens grundbestämmelser om flygtrafiken i Sverige. Han tycker att han fått tillförlitliga uppgifter om att förslaget inte skulle bli tvingande, utan mer ses som en möjlighet.

– Men oaktat om det blir tvingande eller ej är detta exceptionellt. Oavsett vilket kommer det att finnas en hel yrkeskår där arbetsgivaren har möjlighet att begränsa en strejks påverkan på verksamheten. Om man får igenom detta inom flyget, varför ska inte andra branscher då försöka göra samma sak?

Ann-Sofi Lorefält, chef för sektionen för flygtrafiktjänster på Transportstyrelsens sjö- och luftfartsavdelning, svarar kort på hur Transportstyrelsens hållning i frågan är.

”Svensk ståndpunkt (Näringsdepartementet och Transportstyrelsen) på detta förslag är att en reglering av arbetsmarknadsfrågor, exempelvis strejker, inte hör hemma i en förordning om flygsäkerhet”, skriver hon i ett mejl.

Christer Wallinder tittar på klockan och ser att den redan slagit tre. Det betyder att eftermiddagspasset i flygledartornet börjat. När järngrinden slår igen bakom oss blåser det fort­farande kraftigt.

Förslag på ändringar i EASA:s regler

EU-kommissionen har, förutom förslaget om ny grundförordning för EASA, även presenterat en luftfartsstrategi för Europa, som skulle kunna leda fram till en lagstiftning i framtiden.

7 december 2015: EU-kommissionen publicerade en övergripande luftfartsstrategi för Europa.

16 februari 2017: Europaparlamentet röstar igenom en resolution om luftfartsstrategin. Parlamentet motsätter sig där alla försök att undergräva strejkrätten inom luftfartssektorn.

8 juni 2017: Som ett led i luftfartsstrategin publicerade EU-kommissionen ett meddelande om ett öppet och sammankopplat Europa.

I meddelandet och i ett tillhörande dokument med vägledning kring praxis för att säkra kontinuiteten hos luftfartstjänster (Practices favouring Air Traffic Management Service Continuity) identifieras särskilt inställda flyg och förseningar på grund av strejker som ett hinder för en effektiv luftfartssektor.

Kommissionen rekommenderar medlemsstaterna och arbetsmarknadens parter att vidta vissa åtgärder för att förbättra balansen mellan strejkrätten och tjänstekontinuiteten. Bland annat rekommenderas sund social dialog, undvikande av strejker under peak-perioder, strejkvarsel i god tid, och dessutom uppmanas individuella arbetstagare att anmäla på förhand huruvida de tänker delta i strejken.

Både Europafacket och Europeiska transportarbetarförbundet ansåg att rekommendationerna utgör ett ingrepp i strejkrätten.

Källa: Brysselkontoret

Just nu förhandlar EU-parlamentet, minister­rådet och EU-kommissionen intensivt om ett förslag om uppdateringar av EASA:s grundförordning, som bland annat kan leda till en inskränkning av strejkrätten för flyg­ledarna.

Ett av förslagen innebär att över­flygande trafik skulle slippa påverkan av ett visst lands pågående strejk.

EU-parlamentet väntas fatta beslut under nästa år.