Arbetsrätt

Facket vill stoppa lågprisflyg till USA

Den amerikanska pilotföreningen ALPA vill stoppa Norwegians flygrättigheter till USA. Men flygbolaget hävdar att det handlar om rädsla för konkurrens.

Publicerad

Kritiken gäller Norwegians upplägg där alla internationella flygningar är registrerade i Irland, trots att de inte utgår därifrån. Flygsträckorna är enligt Washington Times tänkta att bemannas med personal från Singapore, som i sin tur rekryteras i Bangkok. Allt detta anser pilotföreningen försvårar säkerhetskontroller och leder till att arbetsrätten sätts ur spel för de anställda.

Föreningen kräver nu att det amerikanska transportdepartementet avslår lågprisbolagets ansökan om EU-licens för flygrättigheterna till USA.

- Skulle borgmästaren bli glad om en taxiförare licensierad i Panama dyker upp vid Orlandos internationella flygplats med ett fordon byggt av Chevy i Detroit, men som har fått sin utbildning i Argentina och licensskyltar från Singapore. Skulle de anse det vara acceptabelt? Uppenbarligen inte, säger Steve Jangelis, pilot för Delta och ordförande för ALPA:s luftfarts- och markmiljögrupp, till Washington Times.

Norwegian avfärdar kritiken och hävdar i en kommentar till Dagens Nyheter att det bottnar i en rädsla för konkurrens.

– Alla vi anställer har marknadsmässiga löner och villkor i förhållande till det land de utgår ifrån. Det är inte rimligt att ha norska löner i hela världen, det är inga globala företag som har det så. Vi blir allt mer ett globalt företag och då måste vi anställa personal i de länder vi har verksamhet, säger bolagets svenska informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson till DN.