Arbetsdomstolen

Hamnkonfliktens parter får göra upp i AD

Konflikten i Göteborgs hamn blir nu rättssak. I slutet av mars stämde Sveriges Hamnar 18 medlemmar i Hamnarbetarförbundet för olaga stridsåtgärd i Arbetsdomstolen. En vecka senare lämnar Hamnarbetarförbundet in en stämning och anklagar arbetsgivarna för samma sak.

Publicerad

Konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals i Göteborgs hamn blir allt mer infekterad. Hamnarbetarförbundet har i över ett års tid genomfört flera punktstrejker. Arbetsgivarna har svarat med att beskära förbundets möjligheter att jobba fackligt i hamnen till vad lagen fastställer och inget mer.

Men nu har konflikten flyttat in i Arbetsdomstolens lokaler i Gamla Stan i Stockholm.

I en omfattande stämningsansökan anklagar Hamnarbetarförbundet sin motpart APM Terminals för olaga stridsåtgärder när man varnat medlemmar som tidigare stämts av arbetsgivaren för olaga stridsåtgärd och gjort löneavdrag för timmar då dessa arbetstagare tidigare deltagit i korrekt varslade strejker. I stämningsansökan hävdar förbundet även brott mot kvittningslagen och flera paragrafer i mbl.

Stämningen omfattar därutöver omregleringen av anställningsavtalet för ordföranden i Hamnarbetarförbundets avdelning 4. Arbetsgivaren betalar inte längre lön för den tid ordföranden arbetar fackligt. Även på denna punkt stäms arbetsgivaren för bland annat olaga stridsåtgärd.

Denna stämning är ett svar på Sveriges Hamnars stämning någon vecka tidigare då 18 medlemmar i Hamnarbetarförbundet och dess avdelning 4 anklagas för olovlig stridsåtgärd i samband med lossning och lastning av fartyget Pohorje.

Arbetsgivarna har också beslutat att inte längre låta Hamnarbetarförbundets fackliga företrädare har förmåner utöver vad lagen fastställer. Den kan innebära att förbundet inte får förhandla i alla frågor, utan enbart de som mbl ger dem rätt till som ett kollektivavtalslöst förbund. De kommer heller inte få någon betald facklig tid för sina förtroendemän.

– Om en hamnarbetsgivare har erbjudit mer än det som gäller enligt lag. Då får man titta över det, säger Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar till radionyheterna i P4 Göteborg.

Hamnarbetarförbundet har svarat med att varsla om nya stridsåtgärder i Göteborgs hamn. Den här gången ska inte timanställda få framföra grensletruckar utan instruktörs överseende. Blockaden träder i kraft nästa vecka och gäller hela maj.

Bakgrunden till konflikten:

I över ett och ett halvt år har Hamnarbetarförbundet och APM Terminals stridit. Förbundet vill ha tillbaka sina fackliga rättigheter och sitt inflytande som de tidigare hade som en oskriven praxis när Göteborgs kommun drev hamnen, men som nuvarande driftsansvariga APMT trappat ner.

I hamnen har Transport alltid haft kollektivavtalet som reglerar allt förekommande arbete. Utan eget avtal eller hängavtal kan dess konkurrent Hamnarbetarförbundet inte kräva att bli kallat till förhandlingar om viktiga förändringar av verksamheten eller få företagsinformation enligt mbl. Det spelar ingen roll att de organiserar en majoritet av arbetarna ute på kajen.

Lagen stoppar dessutom den som försöker konkurrera ut gällande avtal.